用語集
以下は、アンコールとその寺院の歴史の説明で頻繁に再表示された単語のリストです。
アプサラ:天体ニンフまたは飛行数字の形で表現ダンサー。アンコールでは、stylisationは極端であり、アプサラスは、多くの場合、華美な装飾品や宝石を持つグループで表現されています。彼らは「幸福の神の象徴」(モーリスグレーズ)です。
観音菩薩やLokesvara:「思いやり菩薩」、プロビデンスのアイデアにリンクされています。多くの場合、4本のアームで表現し、彼のシニョンに阿弥陀を負います。属性:蓮、ロザリオ、ボトル、予約します。
アバター:文字通りサンスクリット語で「下降」、人間又は動物における神の化身。ヴィシュヌ、ラーマクリシュナの第七及び第八アバターは、最も有名な参照されていますラーマーヤナとMahabarata。
バンテアイ:「シタデル」
バライ:長方形リザーバを補償します。池よりも、それは雨や川の流用によって充填堤防です。その機能は、隣接するフィールドの灌漑を確保し、聖域」堀を供給することです。バライはアンコール油圧システムの基礎です。プログレッシブシルティングまでは、連続アンコール王国の弱体化に寄与している可能性があります。また、それらの中心(西と東メボン)に建立された寺院によって目撃神聖で象徴的機能だけでなく、経済的なものを、クマ。
菩薩:仏になろうとしているが、誰人類を助けるために、独自の救済を放棄します。
梵天:バラモン三位一体の主要な神々の一つ、「作成者」。一般に、4つの顔と4本のアームで表現、ハムサまたは神聖なガチョウに搭載されました。彼の属性が含まれます:ディスク、取鍋、書籍、数珠、花瓶、flywhiskと笏を。
チャム:チャンパ、前者アンナンの海岸沿いに位置するヒンズー教の王国の古代の住民。
チェンラ:後でクメール帝国に組み込まれた領域を占めていた「土地チェンラ」と「水チェンラ」のかつての王国のために元中国名。
ミルクの海のかき回す:四天王(神々)とアスラ(悪魔)はこのように不死の酒を抽出し、原始海洋のかき回すを達成するために、マンダラ山の周りにねじれた巨大なナーガ(Nagaの王ヴァースキ)を保持します(アムリタ)各グループが切望します。アンコールワットで有名な浮き彫りがインド神話から抽出されたこのエピソードを示しています。
Devaraja:ロイヤルバラモンによって802でプノン・クーレンにジャヤヴァルマンII用に作成した「神の王、のカルト;王は通常、王の精神的、王室の本質を象徴するリンガことにより、クメール美術で表現神の発散だった教義に基づきます。君臨monachは、ヒンドゥー教の神シヴァで識別されるようになりました。
Devata:神、ソレスタルビーイング。仏教とバラモン教の神々、雄と雌、;クメール建築上の再発モチーフ。
Dvarapala:座りや寺院、ドアやバラモンや仏教寺院のゲートガーディアンを立っ通常槍、メイスやクラブで武装し、その存在が邪悪な影響からの保護を保証します。
フーナン:クメール帝国の前の古代帝国の元中国名。
ガネーシャ:知恵と知識に関連付けられている神、シヴァとパールヴァティーの息子。彼は多くの場合、(知識の探求を象徴する)ボウルに突入象の頭と胴と人体で表現されています。
ガルーダ:人体と神の鳥、がnagasの敵は、ビシュヌ神のマウント。ガルーダ・ナーガはクメール彫刻における再発モチーフです。ガルーダは、多くの場合、ナーガに取り付けられて表現されます。
ハリハラ:ハリ(左側ヴィシュヌ、)および原(右側のシヴァ)の属性を組み合わせる融合した神性。
小乗:「Hinayin」、または「小型車」、仏教の宗派。
Kompong:水路の土手上の桟橋、ポート、または村。
クリシュナ:ヴィシュヌの第八アバターは、多くのヒンドゥー教の神殿で神を崇拝します。
ラクシュミ:ヴィシュヌのコンソート、美しさ、富と繁栄の女神。
リンガ:多くの場合、陰茎の形をしたシヴァ神の象徴、定型化されました。それは、一般に、3つのセクションで構成されています正方形のベースはブラフマー、作成者に対応し、八角形の中央部分は、ヴィシュヌ、浮き袋に対応し、円形の上部セクションでは、シヴァに対応します。ヨニと相まって、全体がシヴァの男性と女性の力を象徴しています。
Lokesvara:観音菩薩、思いやりの菩薩の代替名。
大乗:「Mohanikay」、または「グレート・ビークル」、仏教の宗派。
マラ:喜びと官能的な喜びの天国君臨ブッダを誘惑悪霊。
メルー:世界の中心で、山、神々の家。
身ぶり:神々の仏のシンボリックなジェスチャー。
ナガ:蛇の王、神話のマルチヘッド蛇(5、7または9頭)。カンボジアでは、この蛇は長い間水とその利点と関連しています。それは象徴的繁栄、そして宝物の守護者です。水のシンボル、それは入り口の手すり、ブリッジ、堀や貯水池を飾る多くのクメール寺院、で装飾モチーフです。 12世紀のnagasがクメール芸術の最も美しい実現の一つです。
Nandin:聖なる牛、シヴァのマウント。
ニルヴァーナ:ファイナル消滅、仏教の最高狙い。
Parinirvana:無限への仏のエントリには、また、仏像をリクライニングするための姿勢。
パールバティ:シヴァ、ヴィシュヌの妹のコンソート。山のと生殖の女神。
プノンペン:文字通り山や丘、それはその神聖と精神的な機能のために寺院、およびそれ以降の修道院のための特権の設定、です。
プリヤ:「神」、または神聖な
ラーマーヤナ:有名なヒンドゥー教の叙事詩(クメール語: 'Reamker');悪魔ラーヴァナによって捕獲された彼のコンソートシタを見つけるために、ラーマの苦闘を描きました。猿王ハヌマーンの支援に感謝。この壮大な物語のシーンは広く東南アジア全域の寺院の装飾に使用されてきました。
Sampot:下半身の周りに着用ファブリックパネル。
サンスクリット語:東南アジアに広がっインドaryen言語、それはもともと王室やpincelyの系譜のために予約学者の言語である、またはモニュメント「財団や信心深い寄付者の賛辞のために。上座部仏教(パーリ語の権限を使用)は14世紀から始まって、メインの宗教になったとき、それはインドやカンボジアで使用される学者の言語ではなくなりました。サンスクリット語、すべての半島での拡散によって、インドから賦形カルトと宗教(ヒンドゥー教と仏教)。
シヴァ:バラモン三位一体、同時に「作成者と駆逐艦」の神々の一つ。通常Nandin(神聖な雄牛)に搭載された、彼は多くの場合、第三の目と彼のシニョンに三日月を負います。彼はリンガの形状によって象徴されます。
スラ:「プール」または人工池
スレイ: "女"
ストゥーパ:葬儀や記念自然の仏教の記念碑は、多くの場合、遺物や火葬遺骨を含みます。
TcheouのTa Kouan:1296年にアンコールで彼の大使館を伴うこの中国旅行 - 帝国の絶頂を知っていたときに1297年には、特に、ジャヤーヴァルマン7世治世アンコール寺院の彼の詳細な説明のために知られています。これは、ビューの現実的で活気のある点からクメールの首都、人口を描いているこの時期から我々が持っている唯一の証言です。
カンボジアの税関にこのジャーナル題した思い出がフランス語に翻訳され、1902年速報ドゥエコール・フランセーズドールEXTREME-東洋で初めて公開されています。
Tevoda:またはDevata、通常は女性の神性。
トム: "ビッグ"
Trapeang: "池"
バット:ワット、またはパゴダ
ヴェーダ:バラモン法律
ヴィシュヌ:バラモン三位一体の神々の一つ、「プロテクター」は、通常、ガルーダに搭載されました。彼は一般的に、ディスク、巻貝、ボウル、およびクラブを保持し、4つのアームを有しています。ヴィシュヌは、クリシュナのような多くのアバターを持っています。
山:死の神、または、正義と彼らは天の宮殿に入ることができる前に死んで判断アンダーワールド。通常、水牛に搭載されています。
ヨニ:フェミニンな外陰部のシンボル。それは常にその中心(シヴァ)でリンガに関連付けられている正方形の石、です。一方の側に、チャネルが流出する神聖な液体(水、ミルクまたは蜂蜜)を有効にします。
Glossary
The
following is a list of words which reappear often in descriptions of the
history of Angkor and its temples.
Apsara:
Celestial nymphs or dancers represented in the shape of flying figures; at
Angkor, the stylisation is extreme and the apsaras are often represented in
groups with finery and jewels. They are the "divine symbol of
happiness" (Maurice Glaize).
Avalokitesvara
or Lokesvara: "Compassionate bodhisattva", linked to the idea of
Providence; often represented with four arms and bears Amitabha on his chignon;
attributes: lotus, rosary, bottle and book.
Avatar:
Literally "descent" in Sanskrit, the incarnation of a god in a human
or animal being. The 7th and 8th avatars of Vishnu, Rama and Krishna, are the
most famous cf. the Ramayana and Mahabarata.
Banteay:
"Citadel"
Baray:
Rectangular compensating reservoir; more than a pond, it is a dyke filled by
rain and diversion of rivers. Its function is to ensure irrigation of the
neighbouring fields and to supply the sanctuaries' moats. The baray is at the
basis of the Angkorian hydraulic system; progressive silting up may have
contributed to the weakening of the successive Angkorian kingdoms. It also
bears a sacred and symbolic function, as well as an economic one, witnessed by
temples erected at their centres (West and East Mebon).
Bodhisattva:
A being poised to become a Buddha, but who renounces its own salvation in order
to help humankind.
Brahma:
One of the principal gods of the Brahmanic trinity, the "creator";
generally represented with four faces and four arms, mounted on the Hamsa or
sacred goose; his attributes include: disc, ladle, book, rosary, vase, flywhisk
and sceptre.
Cham:
Ancient inhabitant of Champa, a Hindu kingdom situated along the coast of
former Annam.
Chenla:
Former Chinese name for former kingdoms of 'Land Chenla' and 'Water Chenla'
that occupied areas that were later incorporated into the Khmer Empire.
Churning
of the Sea of Milk: The devas (gods) and the asuras (demons) hold a huge naga
(the naga King Vasuki) twisted around the Mandala mountain in order to
accomplish the churning of the primordial ocean, thus extracting the Liquor of
Immortality (Amrita) which each group covets. A famous bas-relief at Angkor Vat
illustrates this episode extracted from Hindu mythology.
Devaraja:
Cult of the 'god-king', created for Jayavarman II on Phnom Kulen in 802 by the
Royal Brahmins; based on the tenet that the king was an emanation of a god,
usually represented in Khmer art by a linga symbolizing the spiritual and royal
essence of the king; the reigning monach became identified with the Hindu god
Shiva.
Devata:
A deity, celestial being; gods, male and female, of Buddhism and Brahmanism; a
recurrent motif on Khmer architecture.
Dvarapala:
Squatting or standing temple, door or gate guardian of Brahmanic or Buddhist
temples usually armed with spear, mace or club, whose presence ensures
protection from evil influences.
Funan:
Former Chinese name for the ancient empire that precedes the Khmer Empire.
Ganesha:
God associated with wisdom and knowledge, son of Shiva and Parvati; he is
represented with a human body with an elephant head and trunk that often
plunges into a bowl (symbolising the quest for knowledge).
Garuda:
Divine bird with a human body, enemy of the nagas, mount of Vishnu. The
garuda-naga is a recurrent motif in Khmer sculpture; the garuda is often
represented mounted on the naga.
Harihara:
A syncretic divinity combining the attributes of Hari (Vishnu, on the left) and
Hara (Shiva, on the right).
Hinayana:
"Hinayin", or 'Small Vehicle', Buddhist sect.
Kompong:
Pier, port, or village on the bank of a waterway.
Krishna:
8th avatar of Vishnu, much venerated god in the Hindu pantheon.
Lakshmi:
Consort of Vishnu, Goddess of Beauty, Wealth and Prosperity.
Linga:
Symbolic representation of Shiva, in the shape of a phallus, often stylised; it
is generally composed of three sections: the square base corresponds to Brahma,
the creator, the octagonal middle section corresponds to Vishnu, the preserver,
and the circular upper section, corresponds to Shiva; coupled with the Yoni,
the whole symbolises male and female forces of Shiva.
Lokesvara:
Alternate name for Avalokitesvara, the compassionate bodhisattva.
Mahayana:
"Mohanikay", or 'Great Vehicle', Buddhist sect.
Mara:
Evil spirit tempting the Buddha who reigns over a heaven of pleasure and
sensual delights.
Meru:
Mountain at the centre of the world, home of the gods.
Mudra:
Symbolic gestures of gods and of Buddha.
Naga:
Serpent king, mythic multi-headed serpent (5, 7 or 9 heads); in Cambodia, this
serpent has long been associated with water and its benefits; it is
symbolically the guardian of prosperity, and treasures; symbol of water, it is
a decorative motif in many Khmer temples, where it decorates the entrance
balustrades, bridges, moats and reservoirs; nagas of the 12th century are one
of the most beautiful realisations of Khmer art.
Nandin:
Sacred bull, mount of Shiva.
Nirvana:
Final annihilation, supreme aim of Buddhism.
Parinirvana:
Buddha's entry into infinity, also posture for reclining Buddha statues.
Parvati:
Consort of Shiva, sister of Vishnu; Goddess of the mountains and of
procreation.
Phnom:
Literally mountain or hill, it is a privileged setting for temples, and later
monasteries, due to its sacred and spiritual function.
Preah:
"God", or sacred
Ramayana:
Famous Hindu epic (Khmer: 'Reamker'); portraying Rama's struggle to find his
consort Sita who is captured by the demon Ravana; thanks to the support of the
monkey King Hanuman; scenes from this magnificent tale have been widely used in
the ornamentation of temples throughout Southeast Asia.
Sampot:
Fabric panel worn round the lower half of the body.
Sanskrit:
Indo aryen language which extended over South East Asia, it is originally a
scholar language reserved for royal or pincely genealogies, or for the
panegyric of the monuments' foundations or the pious donators. It ceased to be
scholar language used in India and Cambodia when Theravada Buddhism (which
privileges the use of pali) became the main religion, starting from the 14th
century. Sanskrit, through its diffusion in all the peninsula, vehicled cults
and religions from India (Hinduism and Buddhism).
Shiva:
One of the gods of the Brahmanic trinity, at the same time 'creator and
destroyer'; usually mounted on Nandin (sacred bull), he often bears a third eye
and a crescent on his chignon; he is symbolized by the shape of the linga.
Srah:
"Pool" or artificial pond
Srei:
"Woman"
Stupa:
Buddhist monument of funeral or commemorative nature, often containing relics
or cremated remains.
Tcheou
Ta Kouan: This Chinese traveler who accompanied his embassy in Angkor in 1296 -
1297, is particularly known for his detailed account of the Angkor temples
during Jayavarman VII reign, when the Empire knew its apogee. It is the only
testimony we have from this period, which depicts the Khmer capital city and
its population from a realistic and lively point of view.
This
journal entitled Memories on the customs of Cambodia has been translated in
french and published for the first time in the Bulletin de l'Ecole Française
d'Extrême-Orient in 1902.
Tevoda:
or Devata, usually female divinity.
Thom:
"Big"
Trapeang:
"Pond"
Vat:
Wat, or pagoda
Veda:
Brahmanic laws
Vishnu:
One of the gods of the Brahmanic trinity, 'the protector' usually mounted on
garuda; he generally has four arms, holding the disc, the conch, the the bowl,
and the club; Vishnu has many avatars, such as Krishna.
Yama:
The God of Death, or, Justice and the Underworld who judges the dead before
they can enter the celestial palaces; usually mounted on a buffalo.
Yoni:
Symbol of the feminine vulva; it is a square stone, always associated with the
linga at its centre (Shiva); on one side, a channel enables the sacred liquid
(water, milk or honey) to flow out.
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